Van de regen in de drup - Reisverslag uit Amahusu, Indonesië van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu Van de regen in de drup - Reisverslag uit Amahusu, Indonesië van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu

Van de regen in de drup

Door: Erna & Rene

Blijf op de hoogte en volg René en Erna

15 Augustus 2014 | Indonesië, Amahusu

Zondagmorgen om 8 uur worden we door Jan naar Schiphol gebracht. We komen op tijd aan en kunnen ons in de rij aansluiten om in te checken. Dit neemt een uur in beslag en niet veel later vliegen we naar Jakarta. Een vlucht van 13,5 uur, de langste non stop vlucht die we ooit gemaakt hebben. Het valt me achteraf mee. Tijdens de vlucht wordt iemand onwel. De piloot vraagt of er een dokter in de zaal is. Meteen staan er een stuk of 5 personen op. Gelukkig blijkt het allemaal mee te vallen, het is een fijn gevoel dat er een dokter aanwezig is. In Jakarta stappen we over. We hebben in Nederland geen visum geregeld, maar een visum on arrival is binnen een half uur gepiept. Vervolgens vliegen we door naar Makassar.

Joice en Ligo pikken ons op. We blijven bij hen op Universitas Sawerdigading slapen. Een groot deel van onze 60 kilo bagage blijf hier achter.

Veel slaap krijgen we niet want Joice heeft de vroege vlucht naar Ambon geboekt. Om 1.30 uur opstaan en weer terug naar het vliegveld. 's Ochtends komen we aan en worden we door onze neef en nicht Ieke en Carlos opgehaald. Voor de eerste nacht hebben we hotel Tirta Kencana in Amahusu geboekt. Een hotel kan dit niet worden genoemd, op zijn zachtst gezegd "under construction". We laten de spullen achter en gaan terug naar Ambon stad om wat te eten. Ten opzichte van 7 jaar geleden is Ambon stad mooi geworden. De wegen zijn goed, de gebouwen zijn nieuw of weer strak in de lak gezet en de stad oogt schoon.

's Avonds gaan we naar onze neven en nichten toe. Ieke heeft voor ons gekookt en daarna is het tijd voor een beetje slaap. We hebben inmiddels bijna 2 nachten overgeslagen.

De volgende dag tijd voor ontbijt. De ober verwijst ons naar een tafeltje waarop witbrood, boter, hagelslag en een lege pan staat. Is dit alles? Even later volgt de nasi goreng en tegen de tijd dat we deze op hebben volgt het eitje nog. Lekker zo'n 3-gangen ontbijt. Inmiddels hebben we besloten om niet langer in dit vieze hotel te zitten.
Dan verkassen we naar een naastgelegen huis. Lekker groot en schoon. We nemen de neven en nichten een dag mee op stap. 's Avonds eten we met zijn allen in "ons" huis en doen niet zo veel meer behalve yahtzee spelen en loomen. Helaas is het regentijd. In augustus zou de regentijd op z'n eind zitten, maar de natuur is ook hier in de war. Het is vannacht beginnen te regenen en niet opgehouden. Voordeel hiervan is dat ik met mijn antibiotica niet in de felle zon mag en in alle rust de kuur af kan maken. Tot onze schrik komt nergens in het huis meer water uit de kraan en er is geen water om het toilet door te spoelen. Tja, daar zitten we dan met onze handen in het haar.
Gelukkig is het probleem na een uurtje opgelost.

Tussen de regenbuien door besluiten we het dorp Amahusu te verkennen. Onderweg spreken mensen ons heel vriendelijk aan. Helaas is de wandeling van korte duur, want het regent weer pijpenstelen. We bekijken de weersvoorspellingen voor de komende dagen. Het weer wordt niet beter. Even speelt de gedachte om naar Bali te gaan, waar het zonnetje zich wel laat zien. We besluiten 19-8 te vertrekken naar Sulawesi.

• 15 Augustus 2014 - 05:50

Gert:

Maak er iets moois van en blijf gezond! Veel plezier!!

• 15 Augustus 2014 - 07:06

Aljo:

Jammer van het weer. Hopen dat het nog beter wordt.
    Veel plezier in ieder geval.

• 15 Augustus 2014 - 08:04

Jayden-Rose & Genaro:

Veel plezier opa Rene en oma Erna

• 15 Augustus 2014 - 08:28

Ma:

Het is niet zo leuk, dat het weer niet meewerkt,
    maar nu kunnen jullie ook een beetje bijkomen voor
    wat er nog komen gaat.
    Veel plezier bij de familie op Ambon.
    Liefs en groetjes Ma.

• 15 Augustus 2014 - 09:19

Janny Meijer:

Nou even lekker tot rust komen, en genieten!
    Groetjes Janny.

• 15 Augustus 2014 - 13:28

Paulus:

Als ik hoor is het bij Tirta niet veel veranderd, laatste keer in 2009 was het al zo, ook nasi goreng..... Btw is de Karaoke bar op Tirta nog wel wat? Veel plezier nog saaaaamm.

• 15 Augustus 2014 - 16:10

Costa:

Nou dat hebben jullie weer overleefd. Wel inderdaad jammer van al dat regen, troost je hier vallen ze ook met bakken naar beneden.
    Enjoy dikke kus

• 17 Augustus 2014 - 09:18

Wilma Haverkamp:

Leuk zo'n avontuur. Ik blijf jullie volgen....veel plezier!

• 18 Augustus 2014 - 07:53

Jan Munster:

jammer dat het regen daar nou hier is ook maar nog harder.
    Zaterdag masuk minta bij de schoonfam van san allles is goed verlopen.
    vrijdag groot feest in duiven verder gaat hier alles goed.
    De groeten aan de fam in amahusu en jullie gaan morgen weer naar tator of blijven jullie nog in makassar.
    de groeten aan de fam daar ligo en joyce en de kinderen.
    wij gaan een weekje naar fresju gr daar jan