Ambon Manise - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu Ambon Manise - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu

Ambon Manise

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg René en Erna

19 Augustus 2014 | Indonesië, Makassar

Bedankt voor de reacties op het verslag.
De nacht van woensdag op donderdag begint het te regenen en het houdt niet meer op. Normaalgesproken gaan we altijd in deze periode op vakantie maar dit zijn we niet gewend. 1 grote stortbui van 24 uur lang dwingt ons om te onthaasten. Hier worden we niet vrolijk van. Maar omdat we een huis voor ons zelf hebben valt het prima te doen en maken we gebruik van de tijd om het dagboek bij te werken. 's Avonds gaan we weer eten met de neven en nichten en spelen tot laat Yathzee en wordt er druk aan looming gedaan.

Inmiddels ben ik begonnen met de inburgeringscursus. Boodschappen doen. Iedere ochtend ontbijt halen een paar honderd meter verder op. Het ontbijt bestaat uit gele rijst, vis en groentes. Ook haal ik de koek en andere zoetigheden voor vanavond. "Heb je honger?" vraagt de verkoper als ik bijna de hele tent heb leeg gekocht. Ik moet zeggen dat het hier prettig toeven is. Relaxte sfeer en een vriendelijke bevolking.
Vandaag is het tussen de buien door droog. We gaan met Ieke, Carlos en Noel de stad in om boodschappen te doen. We nemen de bus de stad in. De bus hier is een ruime auto waar we met 13 man in worden gepropt. Gordels zijn niet nodig want we zitten met onze dikke Hollandse reten goed klem. We lopen lekker door de regen en besluiten om naar Amplaz te gaan en hier wat te gaan eten.

Daarna moet er weer geshopt worden. Omdat ik geen zin heb om mee te gaan wacht ik buiten. Noel houdt mij gezelschap. Dan komt er een man voor me staan en gaat de tekst op mijn shirt. Hij vraagt waar ik vandaan kom. "Dari Belanda" (uit Nederland). Dit valt in goede aarde en na de handen te hebben geschud loopt hij verder. Nog geen kwartier later staat hij weer voor me en gaat nogmaals de tekst op mij shirt lezen. Kom je uit Belanda Holland of Belanda Nederland? vraagt hij. "Ik kom uit Nederland." zeg ik. Hij komt uit kampong Hitu en in Nederland zijn veel Belandas Holland uit Hitu. Ik wordt nog uitgenodigd om langs te komen. Dat ik ga ik zekers doen. Gelukkig komt aan het shoppen een einde en is het weer tijd om huiswaarts te keren.
's Avonds komen de familie Nus, Ollie, Leo en de kinderen nog langs. Zoals het goede gewoonte hier in Indonesie betreft krijgen we weer te horen dat we dik zijn geworden.

Zaterdag proberen we de tickets naar Makassar via het internet te boeken. Alles lukt behalve het afrekenen. We moeten dus weer naar Ambon stad toe naar het kantoor van Garuda. Het weer is vandaag goed.De tickets zijn snel geregeld en de prijs is lager dan via het internet. Weer een meevaller dus. We lopen nog wat door de stad en willen dan terug naar de busterminal. Helaas lopen we een rondje en moeten we de weg vragen. Maar we komen er wel. We gaan in het busje naar Amahusu. Omdat wij teveel plaats innemen wordt er gevraagd om een extra plaats bij te kopen. Helaas dat doen we niet. We nemen dan maar een andere auto en deze chauffeur doet niet zo moeilijk. 's Middags lopen van Amahusu naar Latuhalat. Flegon en Noel gaan mee. hebben we een mooi uitzicht over de baai en genieten we van het zonnetje en de relaxte sfeer. Ook komen we er achter dat Hollywood op Ambon ligt. Vaker en vaker klinkt er "Hey mister". Een teken dat we verder van de stad af gaan. De dag wordt afgesloten met het gezamenlijk eten.

Zondag slapen we uit en wordt het gele rijst eten een traditie voor mij. Erna houdt het op de wat lichtere zoetigheden. Vandaag is het 17 augustus en is Indonesie 69 jaar onafhankelijk. We merken hier niet veel van. Het weer is vandaag goed. 's Middags gaan we met een busje vol naar het strand en luieren we er wat. 's Avonds nemen we het er van en gaan we eten bij Chinees restaurant New Barcelona. Oplettende lezertjes weten via de voorgaande edities dat we hier vaker hebben gegeten. Het nieuwe is er wel af maar het eten smaakt zoals vanouds. Rest ons nog 1 dag op Ambon. We hebben weinig gedaan en gezien maar wel genoten. Wij vliegen morgen naar Makassar en zullen dan door reizen naar Toraja.



  • 19 Augustus 2014 - 08:53

    René En Erna Schuurman:

    Foto's plaatsen is lastig, deze volgen zo spoedig mogeijk.

  • 19 Augustus 2014 - 09:07

    Janny Meijer:

    Wat weer een leuk verslag, goeie reis verder en geniet!
    Groetjes Janny.

  • 19 Augustus 2014 - 09:38

    Ma:

    Ik ben niet de eerste zie ik.
    Wat fijn, dat jullie weer een verslag van jullie belevenissen doen,
    kunnen we allemaal weer mee genieten.
    De Chinese restaurant herinner ik me nog, dus weer lekker gegeten.
    Nog een fijne vakantie op Sulawesi en tot
    het volgende verslag/belevenis.
    Liefs en groetjes, Ma.


  • 19 Augustus 2014 - 10:11

    Henk En Mina:

    Weer met plezier jullie verslag gelezen.
    Groetjes van de Meidoorn

  • 19 Augustus 2014 - 13:05

    Paulus:

    Rene heb je ook en diploma gekregen voor de inburgering? Leuk de herinneringen komen weer naar boven :-) Ook Barcelona was toen een succes, de papeda was daar suuuppeerrr.... Veel plezier nog op Ambon.

    Amatooo...

  • 19 Augustus 2014 - 18:02

    Aljo:

    Weer een leuk verslag !
    En het eten heeft dus nog niet geresulteerd in frequent wc bezoek ?!

  • 19 Augustus 2014 - 18:02

    Aljo:

    Weer een leuk verslag !
    En het eten heeft dus nog niet geresulteerd in frequent wc bezoek ?!

  • 20 Augustus 2014 - 12:49

    Erik Baas:

    Ha Rene,

    Door onze verhuizing moest ik even wat verslagjes inhalen. :-)

    Mooi dat jullie y goed naar jullie zin hebben.

    Geniet ervan!

    gr. Erik

  • 21 Augustus 2014 - 11:32

    Costa:

    Heerlijk om jullie verhalen weer te lezen tis of dat ik ook daar ben hihihihi en foto's zijn ook top enjoyy schatjes xxxx

  • 21 Augustus 2014 - 22:33

    Ma:

    Foto's bekeken, leuk!

  • 22 Augustus 2014 - 18:25

    Jeannette:

    Eindelijk even tijd voor jullie, wat grappig,,Belanda uit Holland of? Ga nu de foto`s bekijken...geniet ze verders...

  • 24 Augustus 2014 - 09:53

    A'dam:

    Hey Adik'us,

    Hè hè,eindelijk jullie gevonden via Google...makan terug hè,René.....?...

    Hi hi...leuk dat jullie lekker genieten...daar...En mooie verhaal weer...Geweldig...

    Hier ook alles goed en het bruiloft was super te gek...!

    Ok lekker blijven genieten jullie ..En dat het nog lang mag duren...Of stop de tijd..Hi hi..!!!

    Greets...


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Makassar

Terug naar de wortels

Familiebezoek en van de gebaande toeristische paden afwijken

Recente Reisverslagen:

16 September 2014

Naar het zonnige zuiden

28 Augustus 2014

Toraja

19 Augustus 2014

Ambon Manise

15 Augustus 2014

Van de regen in de drup

09 Augustus 2014

Toch nog blog
René en Erna

Actief sinds 05 Aug. 2008
Verslag gelezen: 953
Totaal aantal bezoekers 84792

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2014 - 06 September 2014

Terug naar de wortels

12 Augustus 2013 - 31 Augustus 2013

Naar Cambodja

22 Augustus 2010 - 17 September 2010

Ontdekkingseis naar onbekend Thailand

14 Augustus 2009 - 11 September 2009

Heimwee naar Zuidoost Azië

17 Augustus 2008 - 13 September 2008

Onze huwelijksreis

Landen bezocht: