De wijzen zijn in het oosten - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu De wijzen zijn in het oosten - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu

De wijzen zijn in het oosten

Door: René en Erna

Blijf op de hoogte en volg René en Erna

05 September 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

We vertrekken 's ochtends uit Tanah Rata richting Kuala Lumpur. In 4 uur tijd staan we op het busstation in Kuala Lumpur. We hebben geluk want de bus naar Kuantan aan de oostkust staat klaar. Nog 3 uurtjes bussen en dan zijn we er. In Kuantan aangekomen gaan we eerst lunchen bij de Indier, die best wel lekkere mie goreng mamak maakt. Vervolgens nemen we de taxi naar Cherating, eem dorpje ten noorden van Kuantan. Volgen de eenzame planeet moet dit een highlight zijn. Vele reizigers blijven een poosje hangen, sommigen blijven jaren. Het regent toen we aankwamen dus voor ons zag het er niet zo vrolijk uit. We nemen een huisje aan het strand. Voor ons huise springen aapjes vrolijk in het rond en in de boom. Het parkje ligt erg afgelegen. Het regent nog steeds, dus weer een geluk dat we in Kuantan al hebben gegeten.

De volgende dag willen we ontbijten, maar helaas kan dit niet want ze hebben de kok op vakantie gestuurd. Vreemd! We worden doorgestuurd naar het restaurant dat vlakbij het huisje ligt. Het gebouw staat op palen. De eigenaar heet ons welkom in zijn blote pokkel. Een boeddha (chinese) figuur die ook nog bezig is zijn tanden te poetsen. Erna eet een smaekloze pannekoek. Ik krijg olie met ei, olie met patat, olie met wordtjes en olie met sla. Gelukkig zijn mijn darmen nog sterk gebleven deze vakantie. De eigenaar van het restaurant loopt nog steeds in zijn korte broek die eigenlijk te kort is aan de bovenkant. De bilspleet komt te voorschijn om ons te begroeten. Gelukkig trekt hij gauw een shirt aan, zodat wij nog van ons eten kunnen genieten.
Hij blijft het hele ontbijt bij ons zitten en biedt ons vervolgens buskaartjes voor ons te kopen naar Mersing. Dit is onze volgende stop, want in Mersing gaan we de ferry op naar het eiland Tioman. We maken hier gebruik van en ook regelt hij een taxi. Erna ziet er nog niet veel heil in.

Na het onbijt wandelen we rond in Cherating. Het is een beetje kampong a la Ambon en Bali. Voor ons niet zo speciaal dus. Het is verder uitgestorven. We lunchen bij de chinees die een prachtig uitzicht heeft op zee. Daarna maakt Erna een fotosessie van mij en dan is het weer tijd om verder te niksen. 's Avonds regent het weer. Geen zin om ver te lopen, dus gaan we weer naar het naastgelegen restaurant. Met angst en beven bestellen we vis, krab en groentes. In tegenstelling tot het ontbijt is dit om je vingers bij af te likken. De eigenaar geeft ons de buskaartjes voor Mersing en dan kunnen we de rugzakken pakken.

De volgende ochtend staat de taxi klaar om ons naar Kuantan te brengen. Onze chauffeur is een aardig kereltje. Hij geeft ons veel informatie en levert ons tot aan de bus af. De bus is ook prima voor elkaar, er zijn dus nog wel mensen die wel alles goed regelen. Om 12.00 komen we aan. Als we kaartjes willen kopen blijkt dat de eerstvolgende boot pas om 6 uur gaat. Onze taxichauffeur had ons al doorverwezen naar een verkooppunt, die we gaan opzoeken. Het blijkt een kwartiertje lopen te zijn. Gelukkig blijkt dat er een extra boot is ingezet die om 2 uur vertrekt. Scheelt toch weer 4 uur.

Als we uitvaren geeft de schipper vol gas. Ik verwacht er zo te zijn, maar dit valt echter tegen. Een halfuurtje koersen we zonder kompas. We blijven helemaal stil liggen. Dat komt bekend voor! We blijken te moeten wachten op een documentje dat aan boord werd gebracht door een hoge pief. Dan kunnen we door naar Tioman. Als we aankomen staat er al een bus van het hotel klaar. Tien minuutjes rijden en dan zijn we er.
Het hotel is een groot park. Het lijkt wel een luxe Centerparcs. Maar we willen goed uitrusten en van de luxe genieten, voordat we weer hard aan de slag gaan.

's Avonds eten we in het hotel. We zitten echt in de toeristenzone. Een Filipijns bandje komt langs de tafels onm wat liedjes te zingen. Na het eten gaan we op het muziek af. Op het strand staat een podium waar een ander Filipijns bandje speelt, waarvan de dames wel hele korte rokjes dragen. We voelen ons een beetje als Tros publiek die bij een opname van Jantje Smit en Friends aanwezig is. De volgende ochtend sluiten we aan voor de rijen bij het ontbijt, dat zeer uitgebreid is. Om 10 uur 's ochtends nemen we een dip in the pool en blijven nog even zonnebaden. Oh wat heerlijk, en dan te bedenken dat we over een week al weer de noodzakelijke boodschappen op de markt.

Vanuit Tioman groeten we jullie en kijken we uit naar jullie leuke en grappige reacties. Gelukkig vallen hier geen slangen uit de boom, althans ....

De foto's worden later geplaatst zodra we in KL zijn.

• 05 September 2009 - 07:17

J.munster:

nou nou de wijze komen ut drenthe.
    maar het gaat jullie wel alles voor de wind daar het beval daar goed geen blaren van het lopen.
    rene hoe kort zijn de rokjes daar?? bij de heren.en vogens mij is de kok vermoord dus kiek maar ut daar en als jullie terug kom gaan we weg ik kom 1 nov weer terug dus met de electra word na de vacantie.nou rustig aan daar en tot de volgen de verslag erna kan j eeen kain voor me mee nemen als het kan hoor bng yance

• 05 September 2009 - 08:42

Pa En Ma:

Jullie hebben weer heel wat gezien en beleefd!

Nog één weekje en dan zit het er weer op, dus nog maar lekker genieten van al dat moois en niet denken aan boodschappen doen.

Hier in Emmen is het herfst, koud en regen.
    De volgende week wordt het weer warmer nog een beetje zomer.
    Nog veel plezier.
    Liefs en groetjes Pa en Ma.

• 05 September 2009 - 10:02

Elias En Costa:

He lieve vrienden uit het oosten hihihih.
    Rene weer een fantastische verslag zoals altijd. En je moet nu nog niet denken aan jullie terugkeer en boodschappen op de markt minta ampon hahaahaahaeiiiiiiiii!!!!
    De voorzichtig daar en lekker genieten van de zon want hier is het verschrikkelijk regen regen regen regen en nog eens regen!!!!

Dikke kus van ons

• 05 September 2009 - 17:58

Etes:

joe..hoeeeee ... weer genoten van onze reporter wat hij boven geschreven heeft ... met heel veel aandacht gelezen en uiteraard weer genoten tuurlijk ... ben benieuwd naar de foto's

hormatzzzzz

• 05 September 2009 - 20:59

Te Koop!!!!!:

Rordompln een huis met grote kamers en een prachtige tuin.Met een grote boom vol met peren...Blijf vooral lekker,genieten!Er is een koper in zicht...En we krijggen nog een hitte golf!!!!
    Makan Terusssssss!!!!!
    Kure semanga...Bongi Melo...

• 06 September 2009 - 19:02

Jeannette:

Krijg jullie belevenissen nu pas onder ogen omdat ik 1 weekend weggeweest ben maar nieuwsgierig als ik ben jullie pagina snel geopend. Tioman dus, zien jullie de onderwaterwereld zonder te moeten snorkelen? In Cherating heb ik het fijn gehad, hotel aan het strand maar de tijd van kwallen dus na een bezoek aan het water zat ik onder de jeuk..geniet ze...dagdag..

• 07 September 2009 - 04:23

Freddy:

hoezo regen3kali,het is hier bloed2dua kali costa heet het word tijd dat ze weer terug komen.
    alles loop hier in de soep door al die regen van jou costa

• 07 September 2009 - 06:41

Bens&Paulus:

Hi E&R,

We lezen het alweer het jullie beleven weer hele leuke avonturen en vinden wij het nog steeds knap dat je zo lang in de bus kan zitten. Inderdaad Tioman staat nog niet in de gids van Centerparcs, maar het kan ook snel veranderen. Geen vakantieman gezien? Veel plezier en zie uit naar de mooie foto's die jullie daar maken.

Tot laterz,

B&P

• 07 September 2009 - 07:32

Ollop:

Nou als je overal olie bij krijgt dat moet het ook een vet verslag worden en dat is het ook. Het is weer vet genieten.

hormat dan cjum manis

• 07 September 2009 - 13:18

Hilma:

je bent je roeping mis gelopen als verslaggever!
    geniet nog even van jullie laatste dagen daar en ook van de lekkere ketelapper-hapjes!

• 07 September 2009 - 20:28

Verkocht!!!!!:

en helemaal verknocht aan jullie prachtige reisverhalen. X-je

• 08 September 2009 - 05:40

MaryFoor..:

Hallo Erna en Rene..ook ik volg jullie reis en geniet van jullie beelden en zit ngilir2 naar wat jullie voorgeschoteld krijgen..geweldig globetrotters, rest de laatste dagen geniet ervan dan genieten wij hier in Holland een beetje met jullie mee..Erna en Rene, bedankt dat ik mee mag reizen..haha..sampai jumpa..hormat dari Elst..

• 09 September 2009 - 12:30

Irene Reydon:

Dag Schuurmannetjes, en hoe heette jullie hotel in Tioman, was het goed, fris, mooi, lekker ontbijt, en niet te duur. ben benieuwd of jullie al thuis zijn. Hartelijke groet, Irene

• 10 September 2009 - 15:01

Erna En Rene:

Hoi Irene,

Ons hotel op Tioman heet Berjaya Golf en Spa Resort. Een van de duurste hotels op het eiland (we hebben ons zelf verwend). Op kampong ABC vonden we niet al te fris, maar heel veel gingen naar Kampong Salang. Zijn wij nog nooit geweest, maar schijnt een van de gezelligste te zijn.