Van zuidoost Azie naar zuidwest Drenthe - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu Van zuidoost Azie naar zuidwest Drenthe - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu

Van zuidoost Azie naar zuidwest Drenthe

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René en Erna

19 September 2010 | Nederland, Hoogeveen

Maandagochtend 5.30 uur, de wekker gaat. Het is vandaag wel heel erg vroeg en met pijn en moeite komen we het bed uit. Vanwege de verkoudheid en lichte koorts die we allebei hebben nemen we maar een paracetamol in. Het ontbijt is uitgebreid, maar daar hebben we niet erg veel trek in. Voor zevenen staat de taxi al klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Een klein uur later zijn we al ingecheckt en moeten we nog even op het vliegveld van Surat Thani wachten. Zoals gewoonlijk vliegen we weer met Air Asia. Dit jaar vliegen we met een splinternieuwe Airbus naar Bangkok. Het is een rustige vlucht van een uur.

Vorig jaar hebben we in Jasmine Suites gezeten en dat is zo goed bevallen dat we daar weer hebben geboekt. Grote ruime slaapkamer, badkamer, een aparte woongedeelte en een keuken hebben we tot onze beschikking. We checken in en gaan nog een uurtje slapen.

's Middags gaan we naar Pantip Plaza om naar electronica te kijken. Omdat ik mijn scheerapparaat ben vergeten koop ik er een nieuwe tondeuse. Het was hoog tijd om de baard te milimeteren. Daarna scoor ik nog overhemden en schoenen bij warenhuis Robinson. De koorts komt bij ons beide weer opzetten en we gaan daarom terug naar het hotel. Ik haal pizza op wat een goede bodem is voor de paracetamol.

Na een lange nacht is het tijd voor het ontbijt. We starten met paracetemol. Daarna het gewone ontbijt. Op wonderbaarlijke wijze heb ik weinig last van mijn neus. Het gaat zelfs zo goed dat ik weer begin te ruiken. Bacon, worstjes en eieren. Het worstje meurt een uur in de wind. De eieren, waar ik normaal gek op ben, stinken vreselijk. De hele ochtend hou ik de geur van het eten in mijn neus.

Voor de vakantie heb ik met Sipke afgesproken om samen een dag op stap te gaan in Bangkok. Sipke is een assurantietussenpersoon waarvoor wij (Drenthe Overijssel Assuradeuren) de administratie verzorgen. We hebben rond half elf afgesproken op het station van de skytrain. Als we naar de skytrain lopen passeren we de karretjes met eten. Voor het eerst in alle jaren in zuidoost Azie ruik ik de indringende geuren van het eten, de stank van benzine van de auto's en de knetterende Vespa's. Een nieuwe dimensie is er bij gekomen. Als we op het station staan duurt het maar even voordat Sipke er is. Omdat wij de meeste toeristische highlights al hebben gedaan heeft Sipke het voorstel om een tocht door de kanalen (klongs) van Bangkok te doen. Deze kanalen hebben we nog niet gezien en het lijkt ons leuk. Met de skytrain gaan we naar de Chao Praya rivier. Het water staat hoog en op sommige plekken liggen zandzakken, omdat het water bijna tot aan de rand staat. Hier nemen we de boot om naar het punt te gaan waar we de boot charteren voor de tocht. Helaas stappen we bij de verkeerde halte uit. Het is al bijna lunchtijd en besluiten we hier maar te gaan eten. We zitten aan de ander kant van de rivier en hier is geen toerist te bekennen. We lopen een steegje in waar allerlei winkels zitten. Gelukkig zit er ook een restaurantje waar we kunnen eten, noodlesoep, garnalen en fried noodles met kip. Ook nu dringen de geuren door in mijn neus en smaakt het eten totaal anders dan dat ik normaal gewend ben. Na amper een bord gegeten te hebben raakt mijn maag vol en geniet ik nog uren na van de geur van het eten.

Daarna charteren we een boot en steken de Chao Praya rivier weer over en varen door naar een sluis. Met 6 boten liggen we te wachten tot de sluis opengaat. Als het dan zover is worden de motoren van de boten gestart. Ook nu kan ik genieten van de stank van benzine, 25 jaren niet meer geroken. We varen da kanalen in en zien nieuwe gebouwen, vervallen en verlaten gebouwen, verzakte veranda's en tempels aan het water. Na een halfuurtje leggen we aan bij een tempel. Sipke heeft de tocht al tig keer gedaan en weet dat hier veel grote vissen zitten. Deze vissen zijn heilig, dus mogen ze niet gevangen worden. We kopen zakken visvoer en voeren de beesten. Het grote gevecht om eten kan beginnen en de beesten spartelen er flink op los. Dan varen we verder een klein kanaaltje in. Hier staan haast geen huizen meer, alleen palmbomen en bananebomen langs de waterkant. Verderop bij een orchideen kwekerij stoppen we en drinken we wat. Na een dikke 2 uur zit de tocht er op. We varen met de grote boot terug naar het punt waar de skytrain start. Erna voelt zich niet lekker en gaat terug naar het hotel. Ik ga met Sipke mee naar zijn huis en zie nu de plaats vanwaar we regelmatig telefonisch contact met elkaar hebben. 's Avonds gaan we nog een hapje eten en ontmoet ik zijn vrouw. Als ik terugkom in het hotel ligt Erna op de bank. Ze heeft koorts.

Na een goede nachtrust zijn we allebei sinds dagen weer goed te pas. Vandaag gaan we de shopping malls van Bangkok af. We sjouwen een paar uur door het MBK. Een van de grote malls van Bangkok waarin een paar honderd winkels zijn gehuisvest. We kijken onze ogen uit. Daarna gaan we naar chinatown en dan weer terug naar het MBK. We slagen er in om in met 2 rugzakken vol kadootjes weer terug te komen in het hotel.

Onze laatste dag in Bangkok verloopt net zoals de dag ervoor. Ik ga met Erna mee, maar hou het na 2 uurtjes voor gezien en ga terug naar het hotel om films te gaan kijken. Uren later komt Erna terug met de tassen vol. 's Avonds gaan we uitgebreid uit eten. We eten vis in zoetzure saus, groene curry met kip en groentes met rijst. De serveerster vraagt hoe het smaakt. De curry was niet geweldig. Volgende keer mogen we dan iets gratis uit zoeken. Tja, dat wordt dan misschien wel volgend jaar.

Vrijdagmorgen om 5 uur gaat de wekker. We kunnen om 6 uur nog snel ontbijten en dan gauw de taxi in naar het vliegveld. De chauffeur vraagt 500 baht maar hier gaan we niet mee akkoord. Zet de meter maar aan. 400 baht dan? De chauffeur heeft geen klanten terug. Meter aan of we nemen een andere taxi. De meter gaat dan eindelijk aan en hierdoor rijden we de eerste 200 meter gratis. Om 10.00 uur vertrekken we naar Dubai. Boven de Golf van Bengalen gaat het flink te keer. Net wanneer ik achterin sta om naar het toilet te gaan krijgen we zware turbulentie. Het vliegtuig wordt flink heen en weer geslingerd. Cabincrew, go back to your seats NOW, horen we de piloot schreeuwen. De stewardessen rennen naar hun stoelen. Erna zweet inmiddels peentjes van angst. Op het scherm zien we dat de piloot om het storingsgebied vliegt. Eenmaal boven India begint het weer rustig te worden.

Op Dubai moeten hebben we een dik uur om over te stappen. Met een half uur vertraging vertrekken we dan naar Dusseldorf waar Janet ons opwacht. Rond half twaalf komen we in Hoogeveen aan. Jerry heeft voor ons gekookt en tegen 1 uur 's nachts zijn we thuis. We hebben er dan inmiddels 25 uur opzitten.

Iedereen bedankt voor het volgen van ons en voor de leuke reacties! We hebben er altijd naar uitgekeken en ervan genoten. Speciale dank aan Jerry, Janet en de kinderen: Voor de vakantie mee eten, ons wegbrengen naar en ophalen van Dusseldorf en ter afsluiting alweer met eten klaarstaan. Onze hoofdsponsor: Supar Royal Beach hotel te Khanom, een stukje paradijs op aarde.

Gegroet,
Erna en René

  • 19 September 2010 - 11:15

    Jeannette:

    Selamat pulang kembali, bedankt dat ik mee mocht reizen.Jullie hebben weer heel wat gezien en meegemaakt. Ik heb afgelopen donderdag mijn oude schoolvriendin, Johanna even gezien en die vertelde mij dat jullie die dag nog in Thailand zaten.Wist zeker niet dat ik jullie op de voet volgde. Maar nogmaals bedankt en ik hoop op weer een volgende x, meereizen..dagdag.

  • 19 September 2010 - 12:19

    Pa En Ma:

    WELKOM THUIS!

    We zijn blij, dat jullie weer veilig in Zuidwest Drenthe (Hoogeveen) zijn aangekomen.

    Ook dit jaar hebben we weer genoten van jullie reisverhalen en foto's.
    Het was prachtig!

    Veel sterkte de komende week als jullie weer werken moeten.(Is ook wel weer fijn!)

    Liefs en groetjes Pa en Ma.

  • 19 September 2010 - 13:03

    Fam J Munster:

    ook wij vinden het jammer dat jullie nu al terug zijn
    we moet even een afspraak maken voor boren maar als nog welkom tus

  • 19 September 2010 - 13:04

    Harry:

    selamat djumpa

  • 19 September 2010 - 18:14

    Gert:

    leuke verhalen en een prachtige vakantie gehad denk ik. Bedankt voor jullie verslagen

  • 20 September 2010 - 06:43

    Regina:

    Ha die Rene en Erna,
    Zonet jullie laatste reisverslag gelezen.
    Wat een belevenis weer.
    En wat een geslik van de paracetamolletjes. Gelukkig is alles goed verlopen en zijn jullie weer veilig thuis.
    Nog bedankt voor de mooie sleutelhanger.
    Hopelijk jullie a.s. vrijdag 25/9 te zien op Reunie II in Zwolle.
    Liefs, Regina

  • 20 September 2010 - 09:57

    Ollop:

    Hallo vakantiegangers,
    Helaas zit het er weer op. Voor jullie was het een geweldige reis. Voor ons is het geweldig genieten van jullie reisverslagen en foto’s. Bedankt dat wij met jullie mogen mee reizen. Eurni en Rene nog maar 11 maanden dan mogen wij hopelijk weer mee reizen naar een exotisch land. Het is altijd genieten van jullie reisverslagen. Tot gauw en welkom thuis. Cjum manis Ollop

  • 20 September 2010 - 14:37

    Jerry:

    Nou krijg nou wat ze zijn al weer thuis!

    Geweldig man en dat we mee mochten reizen met jullie!

    Ik leef helemaal mee met al jullie ervaringen en belevingen.

    Voor mij is dit een snoepreisje Ik ben ook in thailand geweest ha ha

    Great see you soon

    fam naradi jaje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hoogeveen

René en Erna

Actief sinds 05 Aug. 2008
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 84882

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2014 - 06 September 2014

Terug naar de wortels

12 Augustus 2013 - 31 Augustus 2013

Naar Cambodja

22 Augustus 2010 - 17 September 2010

Ontdekkingseis naar onbekend Thailand

14 Augustus 2009 - 11 September 2009

Heimwee naar Zuidoost Azië

17 Augustus 2008 - 13 September 2008

Onze huwelijksreis

Landen bezocht: