Laatste dagen in kleurrijk Singaopore - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu Laatste dagen in kleurrijk Singaopore - Reisverslag uit Hoogeveen, Nederland van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in kleurrijk Singaopore

Door: René en Erna

Blijf op de hoogte en volg René en Erna

14 September 2008 | Nederland, Hoogeveen

Woensdagmorgen in Singapore, het aftellen is nu echt begonnen. We beginnen de dag in the Orchid Club Lounge. Als leden van de Orchid Club mogen we hier ons ontbijt nuttigen. Het ontbijt is niet zo exclusief als de naam doet vermoeden. Allemaal aardig standaard alleen is het er een stuk rustiger dan in een normale ontbijtzaal. Vervolgens beginnen we aan de shopdag. We besluiten te lopen in de plaats van de metro te nemen.. We bezoeken diverse malls in de zoektocht naar een iPod. Ondertussen scoren we nog wat cd’s.

’s Avonds gaan we lekker uit eten, denken we. Vorig jaar zijn we bij een Indonesisch restaurant geweest en daar willen we nu weer eten. Een grote teleurstelling want het restaurant is er niet meer. De gezellige eettentjes hebben plaatsgemaakt voor trendy restaurants en dito prijzen. Wij hebben geen zin om nog naar iets anders te gaan zoeken en zo belanden wij bij de Mexicaan, Viva Mexico. Ze zijn net 1 week geopend en de menu’s zijn nog nieuw. We bestellen fajita’s en burrito’s met kip. Groot is de verbazing als de burrito’s er uit zien als 3 klein uitgevallen Vietnamese loempia’s. De vulling bestaat uit gekookte kipfilet en is totaal smakeloos. De vulling van de fajita’s en de pannekoekjes worden gescheiden geleverd. Grote stukken kip en paprika’s zijn gekruid met een paar korreltjes peper en zout. Voor elk bijgerechtje wat je normaal standaard er bij krijgt, moet ook nog apart worden betaald en voor deze aanfluiting durft men €. 40,= te vragen. We roeren wat in ons eten en het personeel begint dit ook op te merken. Ze lopen zenuwachtig heen en weer, maar durven ons niet te vragen of het eten smaakt. Voor ons is het genoeg en wij roepen de ober en geven onze ongezouten kritiek. Deze wordt gepareerd met de vraag “Waar heeft u elders dan in Singapore bij de Mexicaan gegeten?”, denkende dat wij voor het eerst Mexicaans food eten. Erna geeft aan dit in Mexico, Amerika en bij diverse restaurants in Nederland te hebben gegeten. Tja, dan zijn ze uitgekletst. De baas wordt gebeld. Het eten hoeft niet te worden betaald. We moeten nog even een klachtenformulier invullen en dan kunnen we gaan. De avond wordt voortgezet bij Mickey Days zoals we de hamburgergigant McDonalds noemen en trakteren onszelf op een overheerlijke en precies goed gekruide hamburger. Vervolgens beëindigen we de avond met een ijskoffie en nemen de metro terug naar het hotel.

De volgende dag is het tijd voor wat toeristische activiteiten. Singapore is een eiland verbonden met een brug aan het vaste land. Het eiland staat vanaf de 14e eeuw bekend als Singapura dat voortkomt uit het Sanskriet en Leeuwenstad betekent. We gaan naar het Merlion park. Hier staat de Merlion, een beeld van een zeemeermin met een leeuwenkop. De naam is een samenstelling van twee Engelse woorden, nl. mermaid (zeemeermin) en lion (leeuw). Dit beeld staat bij de ingang van de Singapore River. Volgens de legende komt dit schepsel uit het verhaal van Sang Nila Utama (prins van Sumatra), die de leeuw op een eiland zag jagen toen hij op weg was naar Malakka.

We maken hier nog wat foto- en video-opnames. Dit om het verlies van het beeldmateriaal van vorig jaar te compenseren. Het is hier goed druk. Je kunt zien dat het goed gaat met de Chinese economie, want veel andere smaakjes zie je hier niet rondlopen. Als toeristen foto’s van elkaar maken ga ik er nog wel eens bij staan, wat meestal hilariteit oplevert. Hier krijg ik de kans niet, want ze gaan nu gewoon bij mij staan om foto’s te maken.
Wij gaan daarna door naar Chinatown om hier nog even naar een iPod te kijken. Vorig jaar hebben we hier ook onze nieuwe camera gekocht (ik had nl. de foto- en videocamera in de taxi laten liggen). De verkoper van vorig jaar had mij getipt een lot te kopen en dat ik vast de hoofdprijs zou winnen. Hij wou dan graag 20% van de opbrengst. Nu, het lot heeft €. 5 opgeleverd. De schuld ga ik nu inlossen. Ik loop op de verkoper af en geef hem zijn deel. Totaal verbaasd pakt hij het geld aan en ik leg hem het een en ander uit. Hij kon ons niet meer voor de geest halen.

Chinatown is kleurrijk versierd. Op dit moment zijn er 3 culturele festivals. Een daarvan is een Chinees festival, de Mid-Autumn festival (ook bekend als Lantern Festival of Mooncake Festival). Dit festival valt altijd op de 15e dag van 8e maanmaand van de Chinese kalender (in onze kalender halverwege september). Hierbij wordt de traditionele mooncake gegeten. Je kunt soms meer dan 100 euro er voor betalen en zodra de festival voorbij is kost het een schijntje. Op deze dag komen volgens de traditie alle familieleden en vrienden bij elkaar om mooncakes en pomelo’s buiten te eten in de maneschijn.
’s Avonds gaan we naar de Quayside om de laatste avond in Singapore te vieren.. Dit is het uitgaanscentrum van Singapore waar heel veel restaurants en cafe’s zijn. Ook de Quayside is versierd met kleurig lampen en lampionnen. Vlak aan de rivier staan de sterrenbeelden uit de Chinese astrologie opgesteld met alle voorspellingen voor 2009.
We lopen rond en kunnen we geen keuze maken waar te gaan eten. In de laatste 4 weken hebben we al te veel lekker eten gehad. Uiteindelijk komen we bij een pub en eten lekker simpel kipschnitzel/hamburger met patat en sla en drinken grote glazen bier en cola. Uit de luidsprekers schalt de blues. We beginnen al een beetje te acclimatiseren naar de westerse wereld.

Onze laatste dag in Singapore bestaat uit de laatste boodschappen en het inpakken van de rugzakken. Uiteindelijk hebben we een iPod gekocht bij Sim Lim Square, de shoppingmall voor electronica in Singapore. We troggelen nog een leuke korting en een aantal accessoires af. Langzamerhand nemen we afscheid van Singapore.

’s Avonds bij het inchecken op het vliegveld blijkt dat er 13 kilo meer in de rugzakken zit dan we vanuit Nederland zijn vertrokken. Na 4 uurtjes te hebben rondgehangen op Changi Airport stappen we uiteindelijk het vliegtuig in. Kort na het opstijgen krijgen we 2 uur flinke turbulentie voor de kiezen. Dit herhaalt zich regelmatig gedurende de reis. Na bijna 13 uur vliegen landen we op Schiphol en worden we teruggegooid in de realiteit.

We mogen terugkijken op een geweldige huwelijksreis en hebben van elke minuut genoten. We vonden het leuk dat jullie met ons via het Internet hebben meegereisd en hopen dat jullie hebben genoten van onze verslagen. Bedankt voor de reacties, deze hebben we altijd leuk gevonden en keken er altijd naar uit.

Een groet uit het koude Hoogeveen,

Erna en René

• 14 September 2008 - 12:39

Pa En Ma.:

Lieve René en Erna,

Welkom thuis van jullie huwelijksreis.
    Het was voor jullie een prachtige huwelijksreis,
    waar wij ook van mochten genieten.
    Bedankt voor alle verhalen!!!
    We wensen jullie veel liefde en geluk!

Liefs en groetjes, Pa en Ma.

• 14 September 2008 - 13:00

Pa En Ma:

p.s. kleurrijke foto's en video's.

• 14 September 2008 - 16:39

Jeann:

Welkom terug in kodokland en leuk dat ik mocht meereizen..bedankt! Voor de toekomst..heel veel reisplezier in goede gezondheid toegewenst, dagdag.
    Jeannette.

• 14 September 2008 - 20:59

Paulus & Bens:

Welcome back. Fijn dat jullie, na een vlucht vol turbulenties:(, veilig en goed zijn aangekomen.
    Geniet samen nog lekker na van jullie prachtige huwelijksreis.

En geniet alvast van het feit dat jullie als echte levensgenieters, nog van vele mooie reizen en avonturen als "De Schuurmannetjes" zullen gaan genieten. Weten dit zeker!
    Nogmaals bedankt voor al het leesplezier, want we hebben echt genoten van jullie verslagen.

Ook wij wensen jullie samen een toekomst vol liefde, geluk en een goede gezondheid toe.

Liefs Paulus & Bens

• 14 September 2008 - 22:53

Marcus:

Welkom thuis!!!!! Ben blij dat jullie veilig zijn aangekomen!! (Y) Back 2 reality!! Zekerss van genoten van jullie spannende verhalen !!! We spreken/zien elkaar gauw ok ? ok dan!!

Gr. Marcus

• 14 September 2008 - 22:54

Marcus:

Gr. Marcus

• 15 September 2008 - 07:21

Nancy:

Selamat pulang!! Keluarga Schuurman. Fijn dat jullie weer veilig en gezond thuis zijn. Gezellig in mooi Holland. Ook ik heb ontzettend genoten van jullie heerlijke reisverhalen. De rotiputih weken zijn nu dus echt voorbij. Alsnog proost op een hele gelukkige gezonde toekomst samen!! Maar dat gaat vast wel lukken. Tot gauw.

• 15 September 2008 - 08:28

Ollop:

Selamat kembali di kota Hoogeveen. Bedankt dat wij vrienden en familie met jullie mee mogen reizen en genieten van jullie huwelijksreis. Waar een begin is, is ook een einde. Ik ben blij dat jullie gezond en wel terug zijn. Een paar weken rust Erna en Rene, en dan ..... begint de echte After Party ter afsluiting van jullie huwelijk.
    Tot gauw en cjum manis Ollp

• 15 September 2008 - 08:47

J.munster:

volgens mij zag ik jullie al op het roefje in hoogevven klop dat welkom tus

• 16 September 2008 - 21:27

Diana En Christien:

Zo nu terug in Nederland, zo nu en dan toch nog even kunnen genieten van de zon, blij dat jullie weer gezond in Nederland zijn aangekomen, geniet nog van elkaar en wij zien mekaar gauw, liefs Diana en Christien uut grunn

• 14 Augustus 2009 - 07:09

Erik: