Van Malakka naar Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu Van Malakka naar Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van René en Erna Schuurman - WaarBenJij.nu

Van Malakka naar Singapore

Door: René en Erna

Blijf op de hoogte en volg René en Erna

10 September 2008 | Singapore, Singapore

De plons in het zwembad was heerlijk. Wat een drukte zeg, wij met zijn tweeën en twee badmeesters. Op de 7e etage van het hotel is het heerlijk zwemmen geblazen. Het voelt hierboven goed koud aan, maar gelukkig is het zwembad niet verwarmd. 's Avonds gaan we Malakka in. Na de mislukte poging om ons internet bericht te plaatsen is het tijd om weer te eten. We lopen naar het oude centrum. En ja hoor, er is weer een avondmarkt. Het is de bedoeling om Nyonya en Baba te gaan eten. Nou ja, hun eten dan. Lang geleden kwamen Chinezen naar het Maleise schiereiland en die trouwden een Maleise vrouw, de nyonya. De Chinees wordt een Baba genoemd. Door deze combinatie is een nieuw cuisine ontstaan, nl. het nyonya food of Peranakan food. Het is een mengeling van Chinees en Maleis eten, maar een stuk pittiger en romiger. Op onze speurtocht komen we van alles tegen, behalve het Nyonya food. We besluiten maar op te geven en bij een fastfoodtentje te eten. Daarna gaan terug met de taxi. Onze chauffeur weet precies te vertellen waar de Nyonya en Baba restaurantjes zitten. Die gaan we morgenavond proberen.

De volgende dag gaan we verder met de toeristische toer. We gaan eerst naar een van de gebouwen waar de Hollanders hebben gezeten. In het Stadhuys is een museum gevestigd die het verhaal vertelt over Malakka. De Portugezen hebben hier eerst gezeten, daarna hadden de Nederlanders voor het zeggen en uiteindelijk de Britten gevolgd door de Japanners. Al deze invloeden vindt je terug in de stad. Kleurrijke becaks (fietstaxi's) met bloemen versierd rijden door de stad. Sommigen lijken op rijdende disco's. Daarna zijn we een stadswandeling gaan maken zoals geadviseerd in de Lonely Planet. Wij zijn niet de enigen want hordes toeristen met de Lonely Planet volgen dezelfde route. Ondertussen komen we bij een Nyonya en Baba huis, waar we een rondleiding krijgen. De Nyonya's en Baba's behoren tot de welgestelden van Malakka. Het is allemaal Chinese pracht en praal in het huis. De meubelstukken zijn handwerk afkomstig uit Malakka of helemaal uit China overgekomen. De Nyonya en Baba hebben een eigen traditie, kledingstijl en keuken ontwikkeld.

De wandeling maken we half af en we besluiten een eigen draai aan te geven. We nemen een taxi naar de Portugese wijk. De taxi is een oude barrel en de chauffeur nog ouder. De man is een gepensioneerde Chinees die voor zijn plezier rondrijdt. De zondagsrijder scheurt met ruim 20 kilometer per uur door de straten van Malakka. Ondertussen krijgen wij een complete toer en krijgen alle toeristische informatie te horen. Soms verstaanbaar.

Als we dan uiteindelijk aankomen, blijkt de wijk een grote teleurstelling te zijn. Erna is in haar jonge jaren hier geweest. Toen stonden er houten huizen met Portugese tegeltjes betegeld. In deze wijk wonen nakomelingen van de Portugese bezetters. De mensen hier dragen nog steeds Portugese voor- en achternamen, maar zijn qua huidskleur niet meer van de Maleisiërs te onderscheiden. Van de oude huizen is nu niets meer te vinden. Overal staan mooie kleine bungalowtjes. Er is echter nog wel een klein museum. De beheerder nodigt ons uit om de fototentoonstelling te komen bekijken. Ondertussen vertelt hij dat ze hier nog het oude Portugees uit 1600 spreken en dat ze de Portugese tradities nog hoog in het vaandel houden. Onze taxichauffeur gaat gezellig mee, voor hem lijkt dit ook nieuw te zijn. Na een halfuurtje is het weer tijd om te vertrekken. De chauffeur brengt ons naar Port Santiago waar een toren en een kerk uit de Portugese tijdperk staat. De kerk ligt boven op de heuvel en er zijn nog Hollandse graven aanwezig. Eigenlijk staat er een ruïne. Na dit bezoek gaan we terug naar het hotel en doen wij onze traditionele plons.

"s Avonds gaan we dan eindelijk Nyonyafood eten. We gaan naar restaurant Ole Sayang en bestellen kip, tahu, inktvis en groentes. We eten onze vingers er bij op. Wat is dit lekker! Vooral die verse tahu was overheerlijk. Na het eten gaan we wat drinken en nemen een taxi terug naar het oude centrum. Onze chauffeur Richard is een vrolijke kerel. Hij zegt dat we bij het slechtste restaurant hebben gegeten. Als we morgenavond weer gaan, zal hij ons naar het beste nyonya restaurant brengen. Is het niet lekkerder, dan is de taxirit gratis. Helaas gaan we morgen naar Singapore. We laten ons droppen bij een café, waar live muziek is. Een zanger op leeftijd zingt trieste liedjes uit vervlogen tijden. Gelukkig is er nog een zangeres die wel kan zingen en de boel een beetje opvrolijkt. Na een paar uurtjes houden wij het voor gezien en bellen Richard die ons terugrijdt naar het hotel. Ondertussen alle grappen van hem aanhorend…

Dinsdagmorgen is het tijd om naar Singapore te gaan. We hebben nog geen kaartjes voor de bus maar dit schijnt geen probleem te zijn. Vlak voor elven komen we op het station aan, kaartjes kopen en hup direct in de bus naar Singapore. Het is een rit van ongeveer 4 uurtjes. Bij de Maleise grens de bus uit, stempeltje halen, de bus in en dan op dezelfde manier Singapore in. Niet veel later komen we bij het hotel aan. Ik had via internet een kamer zonder ontbijt geboekt, maar deze kunnen we upgraden met ontbijt, de hele dag koffie en thee lurken, 4 stuks kleding wassen en 's avonds een cocktailtje en hapje halen. Dit aanbod nemen we aan en 's avonds gaan we voor het cocktailtje. Nou ja cocktail, het is een complete bar met sushi, dim sum en diverse andere luxe hapjes. Hier mogen we elke dag een paar uurtjes vertoeven. Heerlijk! ‘s Avonds eten we Indiaas bij café Shakuntala, waar we vorig jaar leuke herinneringen aan overgehouden hebben. Tot zover ons verhaal. Morgen gaan we weer verder.

Selamat
Erna en René

• 10 September 2008 - 16:25

From Resort 202:

Zo.daar zijn jullie er weer!Interessante, en een prachtig foto's zeg?Goh,de portugezen zijn ook overal aan het piraten.Wat, een mooie verhalen.Ga verder met reizen en hoeft niet te werken..Alles wordt hier geregeld..Moet ik, nog wat geld sturen???Backpackers, hier ook alles goed.Het weer is op het moment weer aan opwarmen 20 a 24gr..En een goed nieuws vanuit het tuin eehhh...de pereboom doet het deze jaar iets beter en het scoort 9 a 10 peren..De onkruid is ook bijgehouden en de planten doen het ook goed want, vannacht heeft het goed geregend.Ohja,en buurman was nog aan de deur geweest vorige week om te jullie vragen om mee te doen met bbq met buurt.Voor de afgelopen zat de 6-9 maar ik had gezegd dat jullie nog niet thuis zouden zijn..Voor de rest alles relax hier...Lekker in de schommelstoel, music, ook eten ..cool...Jullie ook, zeg lekker eten zo te zien allemaaal great...Looks good!!!!Till next story!!!!

• 10 September 2008 - 16:49

Pa En Ma:

Het was weer een interessant verhaal om te lezen.
    Zo leer je nog eens wat van de geschiedenis van vroeger.
    Jullie hebben weer heel wat gezien en ook lekker gegeten, kunnen wij dat ook een keer proeven in Hoogeveen, want we nemen aan, dat er wel recepten van zijn!
    Nog een paar fijne dagen in Singapore, dus nog maar even genieten!!!!!

Laifs en moi van joen Pabbe en Mamme.

• 11 September 2008 - 07:40

Costa&Elias:

He lieve schatjes,

Nou weer prachtige spannende verhalen en natuurlijk ook prachtige pics as always!! En Erna wat zeg ik ook altijd tegen jou YOUR THE BEST, je weet wat ik bedoel he hihihihihi!!! En trouwens die ene foto waar je aan tafel zat met het eten wat keek jij verdrietig maar je zal wel moe zijn of zo of je weet niet waar je moet beginnen met het eten hihihihih!!!!! Lieve schatjes geniet in singapore en wij wachten met smart naar de volgende stories!!!!! Dikke kusjes love ya

• 11 September 2008 - 13:21

Pa En Ma:

Lieve René en Erna,

Jullie huwelijksreis zit er bijna op.
    We wensen jullie morgen een goede vlucht en tot ziens in Emmen of Hoogeveen.
    Liefs en groetjes, Pa en Ma.

• 11 September 2008 - 14:20

Hari:

Erna en Rene,zouden jullie,me kunnen laten weten? Hoe laat jullie aankomt of sms me even.Alvast een goede terugreis..

• 11 September 2008 - 19:43

Paulus & Bens:

Hi hi Honeymooneeeeers, daar zijn wij weer ;)
    Op de valreep treffen we jullie nog online tijdens jullie fantastische huwelijsreis!!!. We hebben met veel plezier met jullie meegereisd tot 30 aug., maar op 1 sept. stond een vliegtuig voor ons klaar en bracht ons naar een geheel andere bestemming. (We hadden toch de Phi Phi ...???)

We zijn nu helemaal weer aangehaakt. Hebben alle verhalen in één ruk gelezen en genieten elke keer weer van jullie verhalen,de schitterende verteltrent en de mooie foto's.
    Bedankt voor al het leesplezier en fantastisch om te zien hoe veel jullie van jullie honeymoon genieten en van elkaar.

Lieve groetjes en tot gauw ziens. X-je

• 11 September 2008 - 19:44

Paulus & Bens:

Alvast een goede reis terug.